torsdag 2. oktober 2008

Undervisningsplanlegging




I pedagogikken denne uken har det dreid seg om forberedelser til praksis. Da skal vi som sagt lede undervisningen selv, noe som jeg gleder meg til. Det skal bli kjekt å se klassen igjen og selvom det blir skummelt at læreren skal observere oss, vet jeg at hun vil gjøre dette på en hyggelig måte og guide oss rett. Vi har fått bøkene til de forskjellige fagene og avklart at vi skal ha økter på lærerstasjonen i Nylund undervisningen. Så da er det "bare" til å begynne planlegging.




Det finnes planlegging på flere nivåer som -time-økt-tema-uke-periode-semester og års planlegging. Vi skal nå i praksis forholde oss til time eller økt.(ta hensyn til tema)




Den didaktiske relasjonsmodellen som blir brukt er DIAMANTEN.

Den inneholder 6 punkter som alle henger sammen.

-elev og lærerforutsetninger

-rammefaktorer

-mål

-innhold

-læringsaktiviteter

-vurdering

Et godt utgangspunkt er å begynne med læringsmålet. Hva er hensynet med timen? Lærerplanen har sitt å si, men som lærer må du sette ditt eget preg på det. Dette fører videre til læreforutsetningene.Her er det viktig å tenke på elevene eks fysiske, psykiske og sosiale sider. Hvordan er elevene faglig sterke/svake? Da passer det bra å fortsette med innholdet som eks fagbøker. Kanskje på forskjellige nivåer? Her er det viktig å sile ut det viktigste. Kvalitet foran kvantitet. Rammefaktorer og læringsaktiviteter spiller en stor rolle. Det er viktig å variere undervisningen som eks rom og utstyr. Ikke la et lite rom stoppe for gruppearbeid. Se mulighetene og løs hindringene på best mulig måte. Bestill video rommet i god tid, eller evt. biblioteket. Tilslutt er det viktig for din egen del å vurdere timen. Ble alt gjort? Var elevene fornøyd?Kan det gjentas? Viderutvikles? Ble det lært noe? (skjønte elevene sammenhengen med aktivitet og teori)?
Det er viktig å huske på at denne planen er en god hjelper som ikke må følges planisk. Det er viktig å være innpulsiv og fleksibel. Har hørt at dette er noe som går automatisk etterhvert.

4 kommentarer:

Hauge sa...

Hei Nina! Du skriver om undervisningsplanlegging og hvordan dette praktisk kan gjennomføres med utgangspunkt i den diadaktiske relasjonsmodellen. Jeg lurer på om du ser konkrete problem/hindringer du vil møte på Hauge i forhold til lærerforutsetninger og rammefaktorer?

Steinar sa...

Du har illustrert med ein flott juvel, og du beskriv godt den didaktiske varianten også, blant anna er eg enig i at det er lurt å begynne med måla. Kvifor det?

Nina Irmelin sa...

Hei Heidi. I 4klasse der eg har praksis, er det faktisk grei størrelse på klasserommet. De er 16 elever og har masse stasjons arbeid innen Nylund undervisningen. Det fungerer heilt ok, så lenge de passer på stemmebruken.I Nylund undervisningen er det mange aktiviteter som passer elevene på alle nivåer. Har ikke fått inntrykk at rammefaktoren hindre lærerforutsetningene.

Nina Irmelin sa...

Hei Steinar. grunnen til at jeg vil begynne med målet er fordi det finner du i blant annet læreplanen. har du funnet målet er det lettere å finne oppgaver og fremgangsmåte. Det blir litt komplisert hvis du skulle begynne med elevforutsetninger hvis du ikke vet hva målet er.