fredag 10. oktober 2008

Hvordan gjøre klasserommet til en god læringsarena

For å skape en god læringsarena er det lettest å begynne med det ytre i klasserommet. Jeg husker mitt eget klasserom fra barneskolen, hvor det etterhvert ble ganske så mangen tegninger, ordensregler og både levende og døde fisker i akvariumet. Det med et personlig klasserom, med dekorasjon som elevene lager selv er veldig viktig. Det kan være i sammenheng med forskjellige oppgaver eller så enkelt som bursdagståg. Det er viktig at ting elevene lager , blir vist frem. Det å dele inn klasserommet i arbeidsavdelig og kosekrok er viktig for å få avbrekk. Det å sitte i en sofa å lese i en bok er mye koseligere enn på pulten. Jeg husker at vi både sang og hadde "viktige" møter i kosekroken. Dette er noe jeg faktisk savnet mer og mer til høyere vi kom i grunnskolen. Jeg synes også at det e viktig at elevene skifter plasser i blant. dette på grunn av det sosiale men også for det faglige.
Læreren på Hauge skole i 4 klasse møter opp før elevene kommer inn. Da sjekker hun at alt er som det skal være. Sier god morgen og tar dem i hånden. En god start på dagen trenger alle.
Å holde orden og ro i klasserommet er en utfordring med så mange forskjellige elever. Det er viktig at elevene vet hvor ting er og hva de skal gjøre til en hver tid. Det er også viktig at læreren kjenner elevene sine såpass godt at det går an å ta tak i ting, før det oppstår. Dette kan også være med ytre faktorer. For meg personlig så skal det ikke mye aktivitet til utenfor vinduet, før jeg glemmer hva som foregår inne i klasserommet.
Læreren må kjenne elevene sine også på det sosiale plan. Dette fører til at respekten for hverandre og dermed villig til å lære blir større. det å hele tiden ha en komunikasjon, slik at elevene skjønner hvorfor de må lære det de lærer, hjelper på motivasjonen. Med dette mener jeg at læreren fremdels skal være en klar sjef, men passe på å i ros og kjenne eleven som et menneske.

En lærer må passe på så mangt. Det er ikke nok at læreren kan faget og lærer vekk det. I Opplæringsloven § 1-2 sier: ”Grunnskolen skal i samarbeid og forståing med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding, utvikle evnene og føresetnadene deira, åndeleg og kroppsleg, og gi dei god allmennkunnskap, slik at dei kan bli gagnlege og sjølvstendige menneske i heim og samfunn”

Som sagt så er det enkle og litt mer kompliserte grep som må til for å få en god læringsarena. Det er viktig at læreren "ser" eleven, lytter, tar hensyn,gi klare rettningslinjer,være en venn samtidig som å være sjef og lære av "feil" underveis

1 kommentar:

Steinar sa...

Hei!

Slutten av innlegget oppsummerer godt utfordringer i lærergjerningen, så enkelt, men dog så vanskelig.........