torsdag 25. september 2008

Mitt pedagogiske grunnsyn

Definisjonen på pedagogisk grunnsyn er de ideene og oppfatningen av disse ideene som utgjør hvordan du utfører dine handlinger.

Vi har denne uken gått gjennom fire psykologiske retninger.
(kort fortalt)
PSYKOANALYSEN : Individorientert .lite fri vilje. problemer i sinnet som voksen ,finnes kuren i barndommen.

DEN HUMANISTISKE SKOLEN: Positivt menneskesyn. Fri vilje. Her og nå orientert og fremtidsorientert. Vekst på menneskets grunnleggende behov, på positiv selvoppfatning og selvtillit.

BEHAVIORISMEN.Fokuserer på vitenskaplige metoder, det som kan måles og forskes på.Vekt på ytre observasjoner. Straff eller bellønnings metoden. Nøytralt/negativt menneskesyn.

DET ØKOLOGISKE PERSPEKTIVET: Perspektivet blir her utvidet til grenselandet mellom psykologi og sosiologi. Nøytralt menneskesyn. Alt henger sammen som i et næringsnett. mer forståingsorientert enn handlingsrettet.Miljø og samfunns orientert.

Å velge en retning og stå for det kan ikke jeg nå. Det er vel litt som i politikken, du velger et parti selvom du ikke er enig i alt, men sluttsummen er bra. I de psykologiske retningene er jeg enig i litt her og litt der. Straff og belønning er en metode som brukes mye i vårt samfunn. Eks, Du skal 50 kr hvis du rydder rommet ditt. Du får ikke ukepenger hvis du ikke går ut med bosset. I jobb sammenheng så går det vel på lønnstillegg eller ei.
Det som kan være litt "farlig " med denne metoden er at vi mennesker ikke gidder å gjøre noe uten å utbytte av det. Jeg har tru på at mennesket har fri vilje, men at det er lettere å gå i vante sko. At alt henger mer eller mindre i hop er en spennende tanke. Om jeg er helt enig er jeg ikke sikker på. Eks: hvis jeg har gjort en feil når jeg var barn, trenger ikke det å ha noen konsekvenser for meg som voksen. Utdanner jeg meg til lærer , trenger jeg ikke å jobbe som det. En ting jeg er helt sikker på er at miljøet rundt og samfunnet har stor innvirkning på mennesket. Både negativt og positivt.

Som sagt så må jeg sette meg mer inni dette STORE emnet. Før jeg kan bruke det bevisst inn i evt. skolen.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Heilt einig i at det å velje grunnsyn er litt som å velje politisk parti. Ein kan ikkje vere enig i alt. Korleis vil du plasserer i dag når det gjeld barnesentrert/progressivisme og kultursentrert/tradisjonalisme?

Nina Irmelin sa...

Jeg heller nok mot barnesentrert/progressivisme. Jeg synes det er viktig å ha fokus på elevene og at læreren tilrettelegger, motiverer og veileder elevene. Jeg synes det er bra med barnehager og har erfaring selv med å lære mens jeg jobber. Men jeg synes at det er viktig å få frem at det ikke må bli for mye lek og det skal være en sammenheng med aktiviteten og faget. Noen ganger er det nødvendig med vanlig tavle undervisning. Alt med måte og meining er vel det jeg vil få frem.