mandag 16. mars 2009

Elevsamtalen

Jeg prøver å tenke tilbake på mine egne elevsamtaler og det første jeg kommer på var at jeg alltid kledde meg ”fint”(når mor og far var med). Jeg trudde sikkert at det skulle gi meg bare positive tilbake meldinger. Det var alltid kriblinger, men heldigvis kom jeg alltid godt utav det. Husker de la vekt på orden og oppførsel, men ellers så er det vage minner fra mine egne elevsamtaler.

Det som er viktig med elevsamtalen er at der er en samtale og ikke et intervju. Når noen elever får spørsmål på forhånd, som skal besvares og læreren begynner samtalen med:”ja, jeg ser du har svart…….. vil du begrunne dette”? Så er det lett å få intervju følelsen.

Det som er viktig å bruke elevsamtalen til både det faglige og det sosiale, med tanke på oppførsel med de andre elevene. Det er viktig å tenke på at mange av elevene setter det sosiale veldig høyt og trives eleven ikke på skolen, så vises det igjen på det faglige.

Elevsamtalen kan deles inn i to ulike kategorier: utviklingssamtalen og medarbeidersamtalen. I disse ulike katogorier kommer det frem hva som er formålet med samtalen. Utviklingssamtalen handler om faglig- personlig-, og sosial utvikling påskolen. Med medarbeidersamtale menes at en setter fokus på arbeidsmiljøet, hvordan trives eleven sosialt med medelever og lærer?

Det som er så viktig med elevsamtalene er at læreren får bedre kontakt med elevene. Dermed så blir klassemiljøet styrket og det kan også hjelpe samarbeidet mellom hjemmet og skolen. Men selvfølgelig skal læreren hjelpe eleven videre faglig og hvilken retning/grep eleven skal ta videre.

Dette er også et hjelpemiddel for læreren og en bra måte å løse eventuelle konflikter som kan oppstå.

Som sagt så tar det tid å få i gang en god elevsamtale. Det er noe som må bygges over tid på tillit. Derfor mener jeg at det ikke må gå forlang tid mellom hver samtale og kanskje ikke gjør den for høytidlig.?.

Vi er nå i praksis og skal faktisk ha elevsamtaler. Vi får utdelt fire elever hver og det blir satt av ca ti min på hver elev. Vi har også fått et ark med 17 spørsmål som elevene egentlig skal svare på og deretter skal vi plukke ut og snakke om noen få. Vi har fått beskjed at vi skal legge vekt på de sosiale spørsmålene, men siden vi har en klasse med veldig stor forskjell på det faglige, vil jeg legge like stor vekt på det faglige som det sosiale. Det skal bli en veldig grei måte å bli enda bedre kjent med våre elever og jeg vil tro at dette vil hjelpe med resten av planlegging av fag. dette skal bli en grei erfaring å ta med seg videre og veldig spennende.

4 kommentarer:

Marie sa...

Hei Nina!

Eg tykkjer det er fint at du legg vekt på at elevsamtalen bør vere ein samtale, og ikkje eit intervju. Det er eg heilt einig med deg i.

Du skriv at
"Det er viktig å tenke på at mange av elevene setter det sosiale veldig høyt og trives eleven ikke på skolen, så vises det igjen på det faglige".

Eg tykkjer det var ein kjempegod tanke, og det er noko alle lærarar bør prøve å ha i bakhovudet heile tida!

Det høyres veldig spanande ut at dåke skal få prøve dåke med elevsamtalar, det blir nok lærerikt! Du seier
"Vi har fått beskjed at vi skal legge vekt på de sosiale spørsmålene, men siden vi har en klasse med veldig stor forskjell på det faglige, vil jeg legge like stor vekt på det faglige som det sosiale".

Med tanke på det som du skriv om at det kan liggje sosiale årsaker bak det faglege resultatet, kvifor vil du då leggje like stor vekt på det faglege når det kan vere noko sosialt som ligg bak?

Det er eit interessant tema du tar opp!:)

Nina Irmelin sa...

hei Marie
takk for kjekke tilbakemelling.
grunnen til at jeg vil legge like stor vekt på det faglige er spesielt med tanke på praksis nå. det vil hjelpe meg, når jeg planlegger timene/fagene. Dermed blir det lettere å huske på de elevene som kanskje trenger litt mer oppmerksomhet på det faglige. Hadde dette vært min faste klasse hadde jeg hatt mer tid på elevene og kunne gjort mer for dem, men nå så jeg bare låner disse elevene, er det like mye for min egen del. Slik at det blir lettere for meg å planlegge, samtidig som jeg blir bedre kjent med elevene.

Steinar sa...

Det er fint at du tar utgangspunk i tillittsfulle samtaler når det gjelder elevsamtalen! Da er har du et godt startpunkt for å unngå at samtalen blir opplevd som et forhør!

Hvilke erfaringer gjorde du deg med elevsamtalene i praksis?

Nina Irmelin sa...

Erfaring fra praksis.
Jeg merket fort at det var vanskelig å ikke få det til å ligne på et intervju. Dette ble bedre når jeg begynte samtalen med noe de valgte selv. Et eksempel var hunden til en elev. Med en gang jeg merket at samtalen ble for opphakket og som et intervju, brukte jeg å snakke litt om hunden, dermed var vi på gli igjen. Jeg følte også da at elevene ble mer fortrolig med meg og var villig til å si mer. Jeg syntes også at tiden gikk fort, vi hadde ca 10-15 min til rådighet. Det var viktig for meg å få frem at dette ikke var noe farlig, at jeg ville bare bli mer kjent med dem og notatene mine måtte jeg skrive for huske hva som ble sagt.
For meg var dette en veldig god og kjekk erfaring. Jeg følte selv jeg fikk det bra til svar på de spørsmålene som skulle besvares