mandag 2. mars 2009

undervisningsplanlegging


hva er innholdet? Hvilken arbeidsform vil vi bruke? Og til slutt hvorfor gjør vi dette? Er viktige spørsmål en lærer må stille seg.

Læreren må også bestemme om arbeidsformen skal våre induktivt eller deduktiv. Når en arbeidsform er deduktivt så er arbeidsformen styrt av læreren, mens når den er induktiv så er den mer elevstyrt. Det vil si at i den induktive så har elevene mye å si for planleggingen av undervisningen. Det å arbeide induktivt kan en forklare med at elevene arbeider først med oppgavene før læreren kommer med formelen til denne oppgaven. Mens i den deduktive så er det formel undervisning og deretter arbeid med oppgaver.

Det viser seg at det kan være vanskelig for lærerne å planlegge undervisningen sammen med elevene, dermed så blir dette gjort i veldig liten grad. Det er mange grunner til dette, som eks at lærerplanen er for generell, lærerne planlegger før skole start og sammen med de andre lærerne på trinnet. Men en måte å gjøre det på er å gi de noen forskjellige valg å jobbe med, hvis de eks jobber med prosjekt. Det gjør at elevene føler de har mer ansvar og det igjen kan føre til at de jobber bedre.

Slik jeg har forstått det kan ikke en lærer bruke læreplanen slik den står. Den må brytes ned i forskjellige emner/katogorier, slik at den ikke blir så generell. En lærer planlegger heller ikke hver eneste uke/time fra bunn av hvert år. De bruker det som er blitt brukt i mange år fra før av. Jeg husker fra ungdomskolen at i visse fag kunne vi låne prøver av de som hadde gått årene før oss. Det viste seg at prøvene var like, hvis vi hadde hatt den samme læreren. I en hektisk jobb hverdag er ikke dette noe som blir satt spørsmålstegn ved. Det er da vi sier at elevene har ansvar for egen læring og at de bare lurer seg selv. Men for meg på den tiden, så var det bare snakk om å bli ferdig, slik at jeg kunne være sosial og finne på morsomheter. Så for min del var ikke dette en negativ situasjon.

Det er viktig å se elevene. Tenke på hvert enkelt behov. Noen ganger er det viktigere å gå nøye gjennom lite en å gape over for mye, bare fordi da kan læreren si at vi i hvert fall har vært innom det. Dermed sier det seg selv at alt ikke går etter planen og som oftest blir læreren hengene etter. Dette er en stor stressfaktor, for elevene har krav. Men klarer læreren å plukke ut det viktigste, blir begge parter fornøyd.
Fra praksis perioden ble jeg inntrudusert for VØL kjemaet. Der får elevene si hva de kan fra før av, dermed hjelper det læreren til å vite hvor det er greiest å starte. Dette hjelper også dem med tilpasset opplæring, slik at undervisningen ikke begynner på et for høyt nivå. Dermed kan det i enkelte fag være lettere å jobbe sammen i sosiale grupper, eller lignende.
Så nå er det snart klart for et nytt praksis opplegg, med myyyye planlegging. Vi var heldige i sist periode og gikk nøye gjennom diamanten. Nå er den blitt forbedret, så kanskje det går litt raskere, for planlegging for min del tar tid. Det er mye å huske på , med en klasse som ikke er A4. Men det vil vel helst gå bra. Lykke til alle sammen :)

3 kommentarer:

Marianne sa...

Hei Nina!

For det første må jeg si du er flink til å reflektere over stoffet! Du viser at du har forstått, og ser utfordringene med undervisningsplanlegging.

Bra du bruker e$ksempel, som du har sett og opplevd. VØL skjemaet virket som et godt hjelpemiddel!

Du skriver litt om dette med å inkludere elevene i undervisningsplanlegging. Tror du dette er mulig utenom prosjektarbeid?

- Marianne

Nina Irmelin sa...

Hei Marianne
takk for en kjekke tilbakemell.

Slik jeg ser det er det vanskelig å la elevene være med på planleggingen.Ikke ser jeg den store viktigheten at elevene er med å planlegger generell undervisning, men hvis elevene ikke er fornøyde og ser at ting kan gjøres på en bedre måte, skal selvfølgelig læreren lytte til dette. En annen mulighet kan kanskje være gruppearbeid?

Steinar sa...

Hei! Det er interessant det du skriver om lærere som bruker det samme materiellet om igjen.

Det er sikkert ulike holdninger til det blant lærere også, men hvordan stiller du deg selv til en slik praksis både for din egen del og blant kollegaer når du selv blir lærer?