søndag 23. november 2008

DET SOSIOKULTURELLE PERSPEKTIVET





Sosiokulturelle perspektiv er bgget på Vygotskij sine teorier.



Han mener at utviklingen som menneske/elev skjer ved hjelp av modning, sammen med andre, redskaper, historie, biologi, levekår og kultur.



Elevene er aktive gjennom språk/samtaler og sammerbeid med andre. Lærerens rolle går mer ut på å veilede gjennom samtale og tilrettelegge/tilpasse undervisningen (TPO). Vygotskij mener at vanskelighetsgraden alltid skal ligge hakket over elevens nivå, slik at eleven hele tiden må strekke seg til nye nivåer. For at utviklingen skal skje på en rask måte er det viktig at elevgruppene har en blanding av forskjellige nivåer. Grunnen til dette er slik at de "svakere" elevene kan lære av de "sterkere" elevene.
I følge Vygotskij så skjer utviklingen fra en tilstand der barnet kan gjøre ting sammen med andre til målet som er at han eller hun kan gjøre det alene . Utenfor sin egen grense kan eleven bruke hjelpemidler for å lære seg kunnskap, som er mediering. Det kan være mattematikk redkaper, lesebøker eller språket gjennom samtale. Dette er den proksimale/nærmeste utviklingsonen.

Personlig har jeg stor tro på denne teorien og kommer til å bruke den i undervisningen. Den kan brukes i alle fag, for alle elevene.Gjennom aktiviteter sammen og alene kan alle jobbe på sitt nivå, slik at elevene ikke "gaper" over for mye på engang. Det er viktig at jeg som lærer blir som stilasbygger for elevene. Til mer hjelp de trenger, til mer veiledning og støtte skal de få. Tilslutt får elevene mer ansvar alene, hvor jeg som lærer forsvinner mer i bakgrunnen.











-

5 kommentarer:

Ingunn Marie sa...

Hei!
Veldig bra skrevet om sosiokulturelle perspektiv.

Disse temaene innenfor dette emne er som du sier kanskje veldig relevant når en skal jobbe som lærer og utføre praksisen slik.

Kan det være noen negative sider ved å gi vanskelige oppgaver til elevene. slik at de har noe å strekke seg etter?

Steinar sa...

Bilde av Piaget???

Ellers er interessant å lese at du også fokuserer på TPO. Har du noen ideer hvordan du som lærer kan "finne" elevens nivå?

Nina Irmelin sa...

Ha, ha eg lastet ned feil bilde...den teknologien altså!!
Gjennom testing både verbalt og utføringstester. Slike tester kan blant annet finne ut om eleven har læringsvansker, men det er viktig å huske på at slike tester ikke finner ut potensialet til eleven. ellers så gir lekser og lekseprøver en god peikepinn.

Nina Irmelin sa...

Takk Ingunn Marie.
Du kan ikke alltid gi vanskelige oppgaver og heller ikke for vanskelige. Det skal bare være hakket vanskeligere en det nivået eleven ligger på fra før. Det som skjer hvis du hele tiden lager for vanskelige oppg er at eleven fort kan bli lei. Noen ganger er det viktig at eleven mestrer oppg med en gang. Det gir en veldig god følelse, men hvor mye som læres da, er et annet spørsmål.

Steinar sa...

hehe, bra det ikke var en mening med bilde av Piaget:-)