søndag 16. november 2008

Assimilasjon og Akkomodasjon

Assimiliasjon vil si ”å tilpasse verden til seg selv”Eks. det blir natt fordi solen legger seg om kvelden. Dette er noe som blir brukt når noe er ukjent og nytt. Vi prøver å tilpasse det i noe vi kjenner fra før av.

Dette er noe jeg har hørt mine små tante barn eller andre unger bruker. For ikke så mange dager siden spurte jeg hvorfor månen lyste? Etter en stund kom det fram at det var fordi mannen i månen ikke hadde skrudd av lyset. Jeg syntes dette var et glimrende svar og spurte ikke mer.

Akkomodasjon vil si ”å tilpasse seg selv til verden”, altså revidere oppfatninger:Eks. solen kan ikke legge seg, det er jorden som går rundt som lager dag og natt. Med dette menes at de gamle skjemaene forandres med den nye informasjonen. I visse tilfeller kan de bli helt nye. Dette kan komme med alderen

Dagen etter at jeg hadde spurt om månen, ringte tlf. månen lyste ikke fordi lampen var på, men fordi solen lyste bak månen. Han hadde da forstått på grunn av min reaksjon at hans svar ikke stemte første gang.

Grunnen til at han hadde lyst til å finne et annet svar enn det første, er i følge Piaget Ubalanse i tankesystemet som skaper motivasjon til revurdering av skjema.

Det kan jo ikke egentlig bo en mann på månen?

Dette kalles likevektprinsippet. Indre motivasjon for læring.

Det er Piaget som har lært oss disse forskjellene på prosessen for å lære.

3 kommentarer:

Steinar sa...

hehe, dette var eit stilig eksempel på desse to prosessane, er det også sant, så er det jo heilt glimrande, og fordi du kan bruke desse opplevingane til å konkretisere desse abstrakte omgrepa.

Kva var det som gjorde at han endra oppfatning, korleis "reagerte du han ut av likevekt"?

Anonym sa...

Hei Nina!
Bra eksempel!Morsomt at han faktisk ringte deg tilbake for å fortelle at han hadde funnet ut noe mer. Helt i tråd med Piaget og likevektsprinsippet.

Helt konkret, og bra eksempel!!

Nina Irmelin sa...

Takk Kristin.
Til Steinar.
Jeg reagerte med latter og mer tull om mannen i månen. Det hjalp nok ikke at hans eldre bror også lo. Han fikk nok en følelse av at vi gjorde narr av han. Så dermed førte det til at han spurte moren, hva som gjorde at månen lyste.