fredag 29. august 2008

MINNER OM EN LÆRER

Jeg har hatt mange lærerer opp gjennom klassetrinnene , noen bedre enn andre.
Den læreren jeg vil skrive om her hadde jeg fra 4-6 klasse, etter det gamle systemet. Hun var medlem av en organisasjon som førte til at hun var mye borte, dette førte til at vi aldri helt ble kjent med hverandre. Vi som elever hadde ikke respekt for henne. Når hun var tilstede klarte hun ikke å oppdatere seg raskt nok og det visste vi å utnytte. Vi spiste når vi ville og sørpete sko ble valgt fremfor tøfler. Du kan godt si at vi ble ganske så rampete med tiden . En populær aktivitet var mandarin- krig og å lage feller for læreren. Alt bråket i klassen førte til at mange vikarer ikke ville ha oss. Avgangstalen til rektor var at vi var den mest utfordrene klassen skolen hadde hatt og han ønsket oss lykke til videre , for det kom vi til å trenge.
Du kan trygt si at overgangen til ungdomskolen var stor ,men vi hadde i hvert fall erfaring på området ” ansvar for egen læring”.
Et år etter sluttet den gamle læreren vår.
Denne historien går ikke bare på læreren , men også på systemet. Dette viser hvor viktig det er å ha kontakt og følge opp elevene. Men det er og viktig å få frem at vi hadde en utrolig kjekk tid på barneskolen . Det er mange historier jeg og mine gamle klassekammerater ler av den dag i dag.
Jeg har hatt mange gode lærerer også , spesielt min søster som har tatt kvelds undervisning med meg , når jeg virkelig har trengt det.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Bra at du trekkje fram ein lærar som ikkje fungerte, det er mykje å lære av det også. Sett at du kom inn i denne klassen som lærar i dag, korleis ville du ha møtt denne elevgruppa?

Nina Irmelin sa...

Hvis eg hadde kommet inn i denne klassen som lærer, måtte jeg hatt stor tolmodighet. Lytta til elevene og fått deres tillit. Gitt elevene stabilitet ved at de skjønte at jeg var der for å bli. Det hadde slettens ikke vært lett, men unger vil ha grenser og de tilpasse lettere en voksene.